Tehtävänä oli kirjoittaa yhteenveto oman alan organisaatioiden sosiaalisen median käytöstä.

 

Edellisessä tehtävässä kerroin kolmen valitsemani lasten, nuorten ja lapsiperheiden hyvinvointia edistävän järjestön sosiaalisen median käytöstä. Järjestöt hyödyntävät aktiivisesti sosiaalisen median kanavia toiminnassaan.

 

Sosiaalinen media on helppo ja mielekäs kanava tuoda esille sosiaalialan palveluita ja työtä, vaikuttaa ja ottaa kantaa sekä herättää keskustelua. Suurin osa suomalaisista käyttää sosiaalista mediaa päivittäin, sitä kautta on mahdollista kohdata useita kansalaisia. Sosiaalialan työssä organisaatiot voivat hyödyntää sosiaalista mediaa esimerkiksi tiedottamisessa, palveluneuvonnassa- ja ohjauksessa sekä julkisuuskuvan kehittämisessä ja yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa. Sosiaalisen median kanavia kannattaa hyödyntää myös rekrytoinnissa. Sosiaalityön asiakasryhmille sosiaalinen media voi toimia matalan kynnyksen paikkana ensikontaktille ja avun etsinnälle. Chat-palvelut mahdollistavat keskustelun nimettömänä kipeistäkin asioista ja esimerkiksi nuorille suunnatut chat-palvelut ovatkin olleet todella suosittuja. Sosiaalialan työssä sosiaalisen median mahdollisuudet täydentävät työtä ja tarjoavat myös mahdollisuuden kohdata asiakkaita unohtamatta kuitenkaan aitoa kasvokkain tapahtuvaa kohtaamista.