Tehtävänä oli etsiä internetistä, jonkin työyhteisön sosiaalisen median käytön pelisäännöt ja pohtia pelisääntöjen keskeisintä viestiä sekä sitä kenen vastuulla pelisääntöjen laatiminen on ja mitä niiden tulisi sisältää.

 

Valitsin tarkasteltavaksi Suomen Puheterapeuttiliiton ammattieettisen lautakunnan vuonna 2016 laatiman ohjeen puheterapeutin sosiaalisen median käytöstä https://puheterapeuttiliitto.fi/wp-content/uploads/2018/06/Puheterapeutin_sosiaalisen_median_ohjeet.pdf.

 

Ohjeessa korostetaan puheterapeutin ammatillisen ja henkilökohtaisen sosiaalisen median käytön erottamisen tärkeyttä ja todetaan, että puheterapeutti edustaa ammattikuntaansa myös käyttäessään sosiaalista mediaa henkilökohtaisiin tarkoituksiinsa. Ohjeessa painotetaan vastuuta sosiaalisessa mediassa liittyvään viestintään sekä todetaan, että puheterapeutin tulee noudattaa sosiaalisen median käytössä samoja eettisiä periaatteita, joita hän noudattaa työssään muutenkin.

 

Ohje sisältää seuraavat viisi kohtaa:

 

1. Hyödynnä tiedon hankinnan ja välittämisen kanavana!

Puheterapeutti voi hyödyntää sosiaalisen median kanavia tiedon hankkimisen ja välittämisen työkaluina. Tiedon hankkimisesta ja välittämisestä voivat hyötyä puheterapian asiakkaat, yhteiskunnalliset päätöksentekijät, yhteistyökumppanit ja puheterapeutit itse. Lähdekriittisyys on tärkeää pitää mielessä!

2. Pidä huolta yksityisyydestä!

Yksityisyyden suojasta täytyy pitää erityisen hyvää huolta sosiaalista mediaa käytettäessä. Suljetut ryhmät eivät takaa tiedon salassapitoa. Lakien perusteella salassa pidettävien tietojen käsittely sosiaalisen median välineissä on ehdottomasti kiellettyä. Sinut, työpaikkasi ja asiakkaasi voivat olla hyvin helposti tunnistettavissa jo vähäisistäkin tiedoista. Asiakkaisiin ja heidän hoitoonsa liittyvien kuvien, tiedostojen ja henkilöä koskevien tietojen jakaminen ei ole sallittua ilman asianosaisten suostumusta ja vaatii aina perusteellista harkintaa.

3. Kunnioita muita!

Muista kunnioittaa muita sosiaalisen median käyttäjiä. Viesti omasta työstäsi aina kunnioittavasti. Muista kunnioitus asiakaskuntaasi ja yhteistyökumppaneitasi kohtaan. Älä riko lojaliteettivelvoitettasi työnantajaasi kohtaan myöskään vapaa-ajalla. Muista säilyttää ammatillinen suhtautumisesi asiakkaisiisi myös sosiaalisessa mediassa.

4. Kanna kollegiaalista vastuuta!

Jos huomaat kollegan käyttäytyvän asiattomasti tai riskialttiisti sosiaalisessa mediassa, huomauta asiasta hänelle ystävällisessä hengessä. Jos toimintatapa ei muutu ja olet huolestunut esimerkiksi potilaiden salassa pidettävien tietojen leviämisestä, ilmoita asiasta eteenpäin (esim. henkilön esimiehelle).

5. Huolehdi tietoturvasta!

Huolehdi käyttämiesi välineiden tietoturvasta. Huolehdi, että käyttämäsi salasanat ovat riittävän vahvoja. Tarkasta, tallentuvatko tietosi automaattisesti pilvipalveluihin. Jos tallentuvat, ovatko tiedot tietoturvallisesti tallennetut? Nykyisin monet laitteet mm. tallentavat sijaintitietoja sovelluksia käytettäessä. Vaarantaako sijaintitietojen tallettaminen yksityisyyttä? Vastuu tietoturvasta on sinulla. (Puheterapeutin sosiaalisen median ohjeet -> https://puheterapeuttiliitto.fi/wp-content/uploads/2018/06/Puheterapeutin_sosiaalisen_median_ohjeet.pdf).

 

Sosiaalisen median käytöstä on tärkeä laatia jokaisella työpaikalla organisaation arvojen ja toimintaperiaatteiden mukaisen ohjeet. Ohjeisiin tulee kirjata muun muassa ketä ja missä tilanteissa ohjeistus koskee, mitä asioita halutaan viestiä ja mitä ei (huomioiden salassapitovelvollisuus ja lojaliteettivelvoite), somen kanavakohtaiset ohjeet viestinnälle. Esimies on vastuussa siitä, että jokainen työntekijän saa tarvittavat tiedot ja ohjeistukset sosiaalisen median käytöstä työssä. Myös tietosuojavaltuutettu vastaa työpaikan sosiaalisen median ohjeistusten ajantasaisuudesta. Työntekijöiden on sitouduttava noudattamaan työantajan osoittamaa ohjeistusta.